Az információs társadalom; digitális kultúra

1. Az információs és kommunikációs technológia fejlődése

Az információ-technológia forradalma alatt olyan megatrendet értünk, amely szerint az információ-technológia egyre jelentősebb szerepet játszik a gazdaság és a társadalom életében, és hatása egyre gyorsuló ütemben növekszik.



Alapfogalmak: adat, információ, tudás

A társadalmi-gazdasági rendszereket működtető erőforrások két fő csoportba sorolhatók:

A tudás révén vagyunk képesek a visszakeresett adatok megértésére, az adott környezetben való értelmezésére és felhasználására.
Tehát az adatokat csak megfelelő tudás birtokában tudjuk információkká alakítani.

A "digitális bennszülöttek" mítosza számos félreértést, ill. tévhitet eredményez. Néhány kiragadott példa:
– Az oktatásban hagyományos értelemben vett tanárokra nincs szükség, "adjunk a gyereknek egy laptopot vagy tabletet internetkapcsolattal, és bármit megtanul magától" (Nemes 2019: 305-306).
– Az elektronikus tanulás (e-learning) esetében át kell állni "a lineáris tanulásról a hipermédiásra", ill. "az anyag befogadásáról a navigálásra és a tanulás tanulására" (Tapscott 2001; idézi Nagy 2013: 275-276). (Itt a "tanulás tanulása" valószínűleg arra utal, hogy megfelelő gyakorlattal, ill. tanulási módszertannal az internetes "böngészés" helyettesítheti valaminek a megtanulását.)
– A digitális vagy információs társadalomban, a "digitális-információs korban tudás és készségek hiányában is hozzá lehet jutni tudáshoz és információhoz" (Gyarmathy 2015: 26).

Az nyilvánvaló, hogy az interneten hozzá lehet jutni szinte bármihez, de az összegyűjtött temérdek adatot megfelelő szubjektív tudás ("lexikális" tudás) nélkül nem tudjuk sem megérteni (azaz összhangba hozni a már meglevő tudásunkkal), sem értelmesen felhasználni (azaz információvá alakítani). Legalábbis a legegyszerűbb eseteket leszámítva: például
– bármit ki tudunk másolni az internetről,
– kiragadott mondatokat mechanikusan ismételgetni tudunk,
– érvelhetünk azzal, hogy "az interneten ott van, tehát biztosan igaz",
– meggyőzhetjük magunkat, hogy "ha a többség ezt mondja, akkor az biztosan igaz",
– stb. stb. stb. :-)
Az utóbbihoz jegyezzük meg, hogy teljesen nyilvánvaló, hogy az interneten talált adatok igazságtartalmát megfelelő szubjektív tudás nélkül lehetetlen eldönteni. A manapság rendkívül divatos "kritikai szemlélet" megfelelő lexikális tudás nélkül oda vezet, hogy a diákok mindent megkérdőjeleznek, ami valamilyen okból nem tetszik nekik (vagy amelyet a közösségi médiát uraló hivatásos manipulátorok, vagy fizetett bérbloggerek negatív színben állítanak be). Egy elrettentő példa:

A tizenhárom éves Athena azt mondta, hogy a texasi Houstonban található általános iskolájában "azt akarják, hogy mindent egy könyvből tanuljunk meg, ahogy ötven évvel ezelőtt tanították az emberek, de mi már nem így tanulunk. A könyvek már nem segítenek abban, hogy bármit is megtanuljunk, mert lehet, nem is igaz, ami bennük van". Ezután felhozott számos példát arra, amikor a tankönyvek és az internetes oldalak nem értettek egyet a texasi történelem részleteiről [...]
"Szerinted melyiknek van többször igaza, a könyvnek vagy az internetnek?", kérdeztem. "Az internetnek", felelte. "Szerinted miért van ez így?", kérdeztem. "Mert a könyvek ötvenévesek, és már bebizonyosodott, hogy máshogy voltak a dolgok", mondta. (Twenge 2018: 226-227)

Figyeljük meg a demagógia működését:
(demagógia ≈ "népámítás", Tóthfalusi 2005; nincs új a nap alatt...)
(1) a könyv azért rossz, mert régi vagy "régimódi"; az internet azért jó, mert "modern" (függetlenül attól, hogy ki írta, miért írta, mit írt, mivel indokolta stb. a leírt tartalmakat);
(2) "bebizonyosodott, hogy máshogy voltak a dolgok", mert amit sokan mondanak (és ráadásul az interneten), az csak igaz lehet. A manipuláció akkor a leghatásosabb, ha "minden csatornán" ugyanaz a manipulatív tartalom ömlik – az ellenvéleményeket pedig vagy elfojtják vagy teljesen hiteltelenítik (és még szerencsések vagyunk, ha itt megállnak).

A manipuláció lényege, hogy a demagóg szónok
(1) először "fekete-fehérre" egyszerűsíti le a kérdést és erős érzelmi töltésű, pozitív és negatív "címkéket" ragaszt a szembeállított dolgokra;
(2) a "többségi elvre", "megkérdőjelezhetetlen igazságokra" stb. hivatkozva egyszer és mindenkorra kizárja az ellenvéleményeket.

Mit tehetünk?

"... bár az igazságra nincs kritériumunk, a hamisságra számos kritériumunk van. [...] Tudjuk például, hogy egy elmélet szükségképpen hamis, ha önellentmondást tartalmaz. Valójában az önellentmondás a hamisság fő kritériuma, mivel a kritikában mindig azt vizsgáljuk meg, hogy a kritizált dolog nem mond-e ellent valami másnak. [...] Valójában tehát az ellentmondás az, ami a legfőbb dolog a hazugságok felfedezéséhez, és ekkor legalább azt megtudjuk, hogy hamis az elmélet." (Popper 1998: 110)


Alapfogalmak: informatika

Az informatika interdiszciplináris (ill. multi­diszciplináris), azaz több tudományágat átfogó tudomány, amely az információ társadalmi és gazdasági hasznosításával foglalkozó elméleti és alkalmazott tudományokat, valamint technológiákat foglalja magában.

Többé-kevésbé hasonló értelemben használjuk a következő fogalmakat is:



Az emberiség objektív tudásának fejlődése

Az objektív tudás problémákból, a problémákra adott megoldási kísérletekből, és a problémákra adott sikeres válaszok rendszerezésével kialakított elméletekből áll.

Az objektív tudás legfontosabb összetevői:

Az objektív tudás fejlődését írja le Karl Popper tetradikus sémája: P→KE→HK→(P1,P2,...,Pk)

A tetradikus séma (three-stage model) elemei:

A kísérleti elméletet, amely meghatározza a probléma lehetséges megoldásának kereteit, szokás paradigmának, ill. újabban narratívának is nevezni.
megjegyzés: paradigma ≈ "nézetek összessége" (Tótfalusi 2005); narratíva ≈ "elbeszélés" (Tótfalusi 2005)

Emeljük ki, hogy a kiinduló probléma sikeres megoldása rendszerint jóval több (megoldandó) problémához vezet. Karl Popper tetradikus sémája

Az egész élet problémák megoldásából áll. (All life is problem solving.) (Karl Popper)

Következtetések:

  1. a kommunikáció elve: a hibakiküszöbölés az emberek közti kommunikáció során valósul meg;
  2. a kritikai gondolkodás elve: a hibakiküszöbölés (vagy "tesztelés") csak a probléma
    – kimondásával és világos megfogalmazásával,
    – kritikus elemzésével és
    – konstruktív megvitatásával lehetséges;
    a konstruktív megvitatás objektív, elfogulatlan, érzelemmentes, racionális, a más érveire nyitott stb. megközelítést jelent

    DE: egy probléma megvitatásához "azonos státuszú" (ti. egymást vitapartnernek tekintő) résztvevők kellenek; a vitának álcázott játszmáknak (vö. Thomas Gordon) nincs semmi értelme, mert a résztvevők "elbeszélnek egymás mellett"
  3. az evolúciós elv: a megfelelően elvégzett tesztelés eredményeként "az elméleteink halnak meg helyettünk" (Popper);
  4. a képzettség elve: a hibakiküszöbölést csak megfelelő szubjektív tudással rendelkező szakemberek végezhetik el ("áltudós az áltudóssal ne vitatkozzon", Szabó Szabolcs);
  5. az élethosszig történő tanulás elve: mivel az objektív tudás mennyisége exponenciálisan nő, a növekedés fenntartásához a szubjektív tudásnak is folyamatosan növekednie kell;
    DE: az adatok visszakeresése nem helyettesíti a szubjektív tudást
  6. a teljesség elve: az objektív tudást alkotó "tetradikus sémák" rendszert alkotnak, szorosan kapcsolódnak egymáshoz.


Az IKT mint az emberi agy kiterjesztése

Az emberi objektív tudás alkalmazásával lehetővé vált olyan eszközök kifejlesztése, amelyek óriási mértékben megnövelték az emberiség lehetőségeit, tevékenységének eredményességét és hatékonyságát.

Az emberiség által kifejlesztett eszközök, "szerszámok" olyanok, mint az exoszomatikus ("testen kívüli") szervek:
"Jobb szemek helyett látcsövet és szemüveget növesztünk. Jobb fülek helyett mikrofont, hangosbeszélőt és hallókészüléket. És a gyorsabb lábak helyett autót." (Karl Popper)

Az IKT segítségével mintegy 50 év alatt (ráépülve kb. 50,000 év kulturális fejlődésére) az emberiség olyan eszközrendszert fejlesztett ki, amely

óriási, korábban elképzelhetetlen mértékben megnövelte.

Mindezt metaforikusan kifejezve:
– "növesztettünk" magunknak egy óriási, kollektív, virtuális agyat (ti. háttérmemóriát), amelyben a tárolt digitális tartalmak bárki számára hozzáférhetőek, és
– létrehoztunk egy virtuális világot, ahol mindenki (tértől és időtől függetlenül) közvetlen kapcsolatba léphet egymással és kommunikációt folytathat.
Az IKT ezáltal egyre jobban "behálózza" a világot, és benne mindennapi életünket.

DE EZ EGYÚTTAL RENDKÍVÜL KOMOLY VESZÉLYFORRÁS IS
Az emberiség felhalmozott tudásához való szabad hozzáférés és a másokkal való szinte korlátlan kommunikáció lehetősége olyanok számára is lehetővé vált, akik ezt rossz célok érdekében, rosszhiszeműen használják fel. Szimbólumokkal megfogalmazva (Andersen, R. L. Stevenson, C. G. Jung stb. után szabadon): a világhálón nemcsak a "Tudós" vagy Dr. Jekyll, hanem az "Árnyék" vagy Mr. Hyde is könnyen a felszínre kerülhet.
→ az IKT "sötét oldalával" később részletesen is foglalkozunk

"A világháló olyan erdő, amely fenyegetéseket és veszélyeket rejthet, melyek nem kevésbé veszélyesek, mint a valós életben tapasztalhatók. Amikor gyermek felhasználókról van szó, sokkal több odafigyelésre és kompetenciára van szükség a szülők részéről. Nem ámíthatják magukat azzal, hogy ha gyermekük a szobájában marad, akkor biztonságban van, szemben azzal, ha elmegy otthonról. A »szörnyeteg« megbújhat akár ott is, a tudtukon kívül. Akármit megtehet, amihez csak kedve van, és [ennek] hatásai csak akkor válnak láthatóvá, amikor már túl késő. A naivitás ezekben az esetkben nagyobb károkat okozhat, mint a rosszindulat, különösen azok esetében, akik akarva-akaratlanul nevelői szerepet töltenek be." (Cucci 2016: 39) (vö. Ray Bradbury: Gyerekszoba)
PIROSKA ÉS A FARKAS, VALAMINT JANCSI ÉS JULISKA MESÉJE MA AKTUÁLISABB, MINT VALAHA.
A szörnyeteg (ordas farkas, hétfejű sárkány, gonosz boszorkány, vasorrú bába, gonosz óriás, gonosz szellem stb.) megjelenése más mesékben, ill. történetekben: A három kismalac; A kismalac és a farkasok; A farkas és a hét kecskegida stb.
A szörnyeteg a modern kultúrának is egyik központi témája. Egyik legnyersebb és legbrutálisabb megjelenítése az "idegen" Ridley Scott: Alien c. filmjében, és ennek folytatásában, James Cameron: Aliens c. filmjében (valamint a történetek regény formájában). Két szimbolikus mondattal (ha úgy tetszik, "mém"-mel) kifejezve a történetek érzelmi hátterét:
In space no one can hear you scream. (Alan Dean Foster: Alien)
This time it's war. (Alan Dean Foster: Aliens)

Newt pulled Casey close up to her neck, looking thoughtful. 'My mommy always said there were no such things as monsters. No real ones. But there are.'
Ripley continued to brush isolated strands of blonde hair back from the pale forehead. 'Yes, there are, aren't there?' (Alan Dean Foster: Aliens, Chapter 10.)
Szörnyetegek márpedig vannak, nem igaz?

A mesék a gyermekek számára nélkülözhetetlenek, mert segítenek abban, hogy megismerjék és feldolgozzák az életben megjelenő nehézségeket.

A kultúránkban uralkodó felfogás – kivált a gyermekek előtt – legszívesebben tudomást sem vesz az emberi természet árnyoldaláról, és optimista haladáselméletet hirdet. [...]

[A pszichoanalízis eredeti célja], hogy az ember el tudja fogadni az élet problematikus természetét, hogy a nehézségek ne győzhessék le, és ne futamíthassák meg. Freud útmutatása szerint az ember csak úgy csikarhat ki valami értelmet az életéből, ha bátran szembeszáll a leküzdhetetlennek látszó akadályokkal.

Változatos formában pontosan ezt a mondanivalót közvetítik a mesék a gyermekeknek: az életben a súlyos nehézségeket nem lehet elkerülni, hanem küzdeni kell ellenük, és ez a harc elválaszthatatlanul hozzátartozik az emberi léthez – de ha az ember nem hátrál meg, hanem kitartóan szembeszáll a váratlan és gyakran igazságtalan megpróbáltatásokkal, túljuthat minden akadályon, és végül győztesen kerülhet ki a harcból.

A kisgyermekek számára írt mai történetek ezeket az egzisztenciális problémákat általában megkerülik, pedig ezek alapvetően fontosak mindannyiunk számára. A gyermekkel meg éppen szimbolikus formában lehet a legjobban közölni, hogyan birkózzon meg ezekkel a nehézségekkel, hogyan juthat el biztonságosan a felnőttkorba. A "biztonságos" történetek nem tesznek említést sem öregedésről, sem halálról, [sem] az emberi lét határairól, sem az örök élet utáni vágyról. A mese viszont, épp ellenkezőleg, nyíltan szembesíti a gyermeket az alapvető emberi létfeltételekkel. (Bettelheim 1988: 15)

A fentiek igazságát mutatják a klasszikus mesék "újabb változatai", amelyek vagy kihagyják, vagy egyszerűen meghamisítják ("átírják") a klasszikus mesék lényegét adó konfliktusokat. A gyerekeket azonban nem "megóvni" kell a jövőbeli konfliktusoktól, hanem meg kell tanítani őket, hogyan kezeljék őket. Azzal, hogy azt hazudjuk nekik, hogy konfliktusok nincsenek, és a szörnyek valójában kedves, jó szándékú lények, csak a saját lelkiismeretünket nyugtatjuk meg. A pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve...



2. Információs szektor

Az információs szektor ("tudásipar", "információ gazdaság" stb.) a gazdaságnak azokat a területeit foglalja magában, amelyekben az információ mint erőforrás központi szerepet játszik.

Az információs és kommunikációs technológia (T) széles körű elterjedése (az ún. informatizáció) miatt az információ elsősorban digitális tartalmak (E) formájában jelenik meg a gazdaságban (E).

A digitális tartalmak (E) mint alapvető erőforrások széles körű hozzáférhetősége a társadalom (S) szinte minden területén érezteti a hatását.

Az, hogy az információs és kommunikációs technológia (T) az egyes emberek mindennapi életében és egymás közötti kapcsolataiban is egyre nagyobb szerepet játszik (az ún. popularizáció), fokozatosan elvezetett egy jellegzetes kultúra, az ún. digitális kultúra (S) kialakulásához.

Az informatizáció és a popularizáció jelensége kifejezi, hogy az IKT megjelenik és egyre meghatározóbb szerepet játszik
a gazdaság és a társadalom, valamint
az egyes emberek mindennapi életének
szinte minden területén.

Információs (vagy tudásalapú) társadalom Az információs társadalom főbb összetevői

Az IKT jelentősége a gazdaságban és a társadalomban (kb. az 1940-es évektől kezdve) folyamatosan és egyre gyorsuló ütemben, exponenciálisan növekszik.

Az információs szektor esetében

A társadalomtudósok feltételezése szerint egy bizonyos ponton kialakul egy új társadalmi-gazdasági formáció, az ún. információs társadalom (más elnevezésekkel tudásalapú társadalom, kognitív társadalom, digitális társadalom stb.). Ez kifejezi, hogy a széles körben hozzáférhető digitális tartalmak jelentős hatással vannak a politikai (P), a gazdasági (E), a társadalmi (S) és a technológiai (T) környezetre.

Az információs társadalom főbb összetevői:

Az információs társadalom makrokörnyezeti (politikai, gazdasági, társadalmi, technológiai, környezeti stb.) összetevői:


3. Tudatos médiahasználatra törekvés

Az információs társadalomban fokozatosan kialakuló digitális kultúra két rendkívül fontos következménye:
Az IKT "sötét oldalának" veszélyessége szükségessé teszi, hogy a fiatal generációkat felkészítsük ezekre, és a jövendő nemzedékeket egyúttal tudatos médiahasználatra neveljük.
("Praemonitus, praemunitus": Akit figyelmeztettek, fel is készítettek, vö. Rafael Sabatini: Blood kapitány viszontagságai, Kolozsvár: Dacia K. 1970, 280.)

A gyerekekre leselkedő veszélyek szimbolikus leírása a klasszikus mesék egyik legfontosabb feladata. Részletek Bruno Bettelheim: A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek c. könyvéből (Budapest: Gondolat K. 1988.):

Jancsit és Juliskát akaratuk ellenére taszították ki a külvilágba; Piroska szívesen indul el otthonról. Nem fél a külvilágtól, ellenkezőleg: felismeri annak szépségét; de éppen ebben rejlik a veszély. Ha a külvilág az otthon és a kötelességek rovására túlságosan is vonzóvá válik, arra indíthatja az egyént, hogy viselkedését ismét az örömelvnek rendelje alá, holott – úgy tűnik – Piroska szülei tanácsainak hatására már feladta az örömelvet a valóságelv kedvéért – pedig ez a visszatérés veszélyes helyzeteket, találkozásokat teremthet. (237)
Azt a nehéz helyzetet, amikor az egyén az örömelv és a valóságelv követése között habozik, pompásan ábrázolja a mesének az a jelenete, amikor a farkas azt mondja Piroskának: " Nézd csak, Piroska, mennyi szép virág virít körülöttünk! Én a helyedben bizony szednék egy szép csokrot a nagymamámnak! Piroska szétnézett: valóban, a fák alja tele volt szebbnél szebb erdei virágokkal, a lombok közt meg úgy csicseregtek a madarak, hogy öröm volt hallgatni." A konfliktus – valaki mást szeretne tenni, mint amit tennie kell – azonos azzal, amelyre Piroskát már a mese elején figyelmeztette az anyja, amikor a lelkére kötötte: "Aztán szépen, rendesen menj, ne szaladgálj le az útról [...] Ha pedig odaérsz, ne bámészkodj összevissza a szobában; az legyen az első dolgod, hogy illedelmesen jó reggelt kívánj!" Piroska anyja tehát tisztában van vele: Piroska hajlamos rá, hogy letérjen a járt útról, és hogy "összevissza bámészkodjék", azaz a felnőttek titkai után kutasson. (237-238)


Piroska tehát olyan gyermek, aki nagyon is szembekerült már a serdülőkor problémáival, de érzelmileg még nem érett meg rá, hogy úrrá legyen rajtuk [...] (238-239)
A Piroskát fenyegető veszély saját bimbózó szexualitása, melyhez érzelmileg még nem eléggé érett. Ha valaki lelkileg már elég érett rá, hogy szexuális tapasztalatokat szerezzen, az úrrá lesz a helyzeten, és e tapasztalatok segítik a fejlődésben. De az idő előtt ébredő szexualitás hatásában regresszív: felébreszti bennünk mindazt, ami primitív, és azzal fenyeget, hogy elnyel bennünket. (241)


Piroska alakja mindenki számára vonzó: erényes ugyan, de azért kísértésbe esik, története azzal a tanulsággal szolgál, hogy bármilyen szép dolognak tűnjék is, ha az ember mindenkiről jó szándékot feltételez, e jóhiszeműség azzal a veszéllyel jár, hogy tőrbe csalnak bennünket. Ha nem lenne bennünk valami, ami vonzódik a nagy, gonosz farkashoz, akkor nem lenne hatalma fölöttünk. Ezért igen fontos ugyan, hogy megértsük, milyen is a farkas voltaképpen, de még ennél is fontosabb, hogy kiderítsük, mi teszi vonzóvá a mi számunkra. Bármilyen rokonszenves tulajdonság is a naivitás, veszélyes dolog, ha valaki egész élete során naiv marad. (239-240)

A fentiekből látszik, hogy a klasszikus mesék a gyerekek nevelésének alapvető eszközei, mert nemcsak egy életre szóló útravalót adnak nekik, hanem felkészítik őket a rájuk leselkedő veszélyekre is.


Próbáljuk meg ezek után tömören összefoglalni a tudatos médiahasználat főbb összetevőit:

  1. az elmerülés, a mértéktelenség elkerülése
  2. biztonságos internethasználat
  3. védelem a káros tartalmakkal szemben
  4. óvatosságra nevelés a Netes kommunikáció során
  5. segítségkérés


Az információs társadalom

Az információs és kommunikációs technológia fejlődése

Az informatika (számítástechnika, információs technológia stb.) kialakulása egy több ezer éves fejlődési folyamatba illeszkedik, amelynek során az emberi tudás és kultúra fejlődésével párhuzamosan az emberi elme egyre hatékonyabb eszközöket fejlesztett ki az információk rögzítésére, visszakeresésére és megosztására. Ezek az eszközök lényegében olyan "szerszámok", amelyek az emberi elme mesterségesen előállított, testen kívüli ("exoszomatikus") szerveiként működnek. Például az internet (a digitális tartalmak tárolása és visszakereshetősége révén) az emberi hosszú távú memória egyfajta kiterjesztésének tekinthető.

Forradalmi változások az emberi nyelv, kommunikáció és kultúra történetében (az információ "forradalmai"):

A fenti változásokban az egyik közös elem, hogy mindegyik az emberek közti, társas kommunikáció, és ezen keresztül az emberi (objektív) tudás fejlődéséhez kapcsolódik.

további információk:
Forgó Sándor: Médiumismeret I. (2018-02-19)
Forgó-Tóth: Médiumismeret II. (2018-02-19)
Könyvnyomtatás (2018-01-09)
Távközlés (2018-01-09)
Rádiózás (2018-01-29)
Televízió (2018-01-29)
Mobiltelefon (2018-01-29)
Számítástechnika (2018-01-29)
Internet (2018-02-03)
Világháló (2018-02-03)
History of the Internet (2018-02-03)


Karl Popper "három világ" elméletének néhány gondolata (néhány megjegyzéssel, ill. kiegészítéssel):

Filozófiai megközelítésben három világ létezik:

  1. az "első világ", a fizikai testek (az élettelen, anyagi dolgok, az élőlények biológiai teste stb.) és ezek fizikai és fiziológiai állapotainak (és folyamatainak) világa;
  2. a "második világ", a mentális állapotok (és folyamatok) világa;
  3. a "harmadik világ", az emberi elme produktumainak világa, amelyek lehetnek fizikai tárgyak (pl. szobrok, festmények, épületek, termelőeszközök, számítógépek stb.) és lehetnek szellemi produktumok (pl. egy vers, dráma, szimfónia vagy egy tudományos elmélet).

Az első világ és a második világ kapcsolatának a kérdése a filozófia ún. test-elme problémája. A test-elme probléma dualista megoldása az, hogy az első és a második világ kölcsönhatásban, interakcióban áll egymással. A test-elme probléma pluralista megoldása szerint ez az állítás igaz, de nem teljes; az interakció megértéséhez szükség van a harmadik világ feltételezésére is. A második világ ugyanis nemcsak az első világgal, hanem a harmadik világgal is kölcsönhatásban áll:
– a második világ egyik funkciója az, hogy harmadik világbeli dolgokat termeljen;
– a második világ másik funkciója pedig az, hogy olyan közegként, "közvetítőként" működjön, amelynek révén a harmadik világ entitásai (ti. anyagi és szellemi termékei) képesek hatni az első világra.

"Gyakran elmesélem annak az indiai közösségnek a történetét, akik hittek abban, hogy az élet szent dolog, még a tigriseké is. Ennek következménye az volt, hogy a közösség eltűnt, és vele együtt az az elmélet is, hogy a tigrisek élete szent. De az objektív tudás más: hagyhatjuk, hogy helyettünk objektív elméleteink haljanak meg. Egészen pontosan a kitartó teszteléssel mindent megteszünk azért, hogy elpusztuljanak, mielőtt használnánk őket. Ily módon naponta elméletek ezrei pusztulhatnak el anélkül, hogy bárkinek is rosszabbra fordulna a sorsa." (Popper 1998: 22-23)

Az emberi objektív tudás a harmadik világhoz tartozik. A test-elme probléma szempontjából az objektív tudás a harmadik világ legfontosabb része, mert az objektív tudásnak van a legjelentősebb hatása az első világra (pl. a különböző eszközök készítését meg kell, hogy előzze az adott eszköz elkészítésére vonatkozó elképzelés, amely az eszköz eltejedése esetében az emberi objektív tudás részévé válik). Az objektív tudás problémákból és a problémákra adott megoldási kísérletekből (találgatásokból, hipotézisekből stb.), valamint a problémákra adott sikeres válaszok rendszerezésével kialakított elméletekből áll. Az emberi objektív tudás fejlődését fejezi ki Karl Popper ún. tetradikus sémája.

Karl Popper tetradikus sémája
Az objektív tudás fejlődését mint problémamegoldási folyamatot leíró tetradikus séma Karl Popper szerint
[ P1: kiinduló probléma (initial problem); TT / TS: kísérleti elmélet vagy megoldás (tentative theory / solution); EE: hibakiküszöbölés (the process of error elimination); P2: a folyamat eredményeként kialakult új probléma vagy problémák (vö. Popper 1998: 21-24 et passim; Antoni Diller: Critical rationalism) ]

Tekintsük az objektív tudás növekedésének egy példáját, amely gyakorlati problémából indul és gyakorlati problémában végződik. Henry Ford eredeti problémája a következő volt: hogy tudjuk az Egyesült Államok hatalmas területein biztosítani a közlekedést? Ez volt az ő P1-e. javasolt egy elméletet [és ezen belül egy lehetséges megoldást]: csináljunk olcsó benzinüzemű autókat. Ez különböző próbákon és hibákon keresztül egy új problémához vezetett: hogyan tudjuk biztosítani autóinknak a szükséges utakat és parkolóhelyeket? [illetve a működéshez szükséges benzint, a benzinkutakat, a gyártó és javító üzemeket, a szükséges munkaerőt, az autók eladását, az autók vezetésének elsajátítását, a biztonságos közlekedés szabályait stb. stb. stb.] Az eredeti P1 probléma az utasszállítás problémája volt. Az új P2 probléma a forgalom problémája – a frusztráció egy problémája. (Popper 1998: 21)

Az emberi objektív tudás alkalmazásával lehetővé vált olyan eszközök kifejlesztése, amelyek óriási mértékben megnövelték a második világ és az első világ közötti interakció eredményességét és hatékonyságát. Az emberiség által kifejlesztett technikai eszközök, "szerszámok" egyszerre tartoznak az első világhoz (mint anyagi entitások), valamint a harmadik világhoz (mint az emberi elme produktumai).

"... a szerszámok olyanok, mint az exoszomatikus [testen kívüli] szervek. Jobb szemek helyett látcsövet és szemüveget növesztünk. Jobb fülek helyett mikrofont, hangosbeszélőt és hallókészüléket. És a gyorsabb lábak helyett autót." (Popper 1998: 23)

Az emberi elme a harmadik világgal együtt, annak kialakulásával párhuzamosan fejlődött ki [NB. mivel a szubjektív tudás az emberi elme részét alkotja, a fejlődés ma is folytatódik]. Az emberi elme fejlődésében meghatározó szerepet játszott a természetes nyelv, amellyel mai tudásunk szerint egyedül az emberi faj rendelkezik. A nyelv alkalmas a felmerülő problémák leírására és "elméleti" megoldására (ún. leíró funkció), valamint a megoldási javaslatok, hipotézisek kritikai vizsgálatára (ún. kritikai funkció). Az érvelés és a kritika lehetővé tételével a természetes nyelv az egyik legfontosabb eszköze az emberi objektív tudás fejlődésének. Az emberek közötti párbeszéd, a gondolatok kicserélése és kritikai megvitatása nélkülözhetetlen az objektív tudás fejlődése szempontjából. De mivel értelmes vitához felkészült vitapartnerek kellenek (vö. "Áltudós az áltudóssal ne vitatkozzon", Szabó Szabolcs: Pszichologika), megfelelő szintű szubjektív tudás -- és az ezt elősegítő, megfelelő szntű oktatási rendszer -- nélkül az objektív tudás sem fejlődhet.

Alapelv, hogy azok a problémák, amelyekről nem beszélünk (pl. nem veszünk róluk tudomást, a "szőnyeg alá söpörjük" őket; úgy teszünk, mintha nem léteznének, és előlük a "homokba dugjuk a fejünket"; különböző okok miatt vagy nem akarunk beszélni, vagy nem beszélhetünk bizonyos "kényes" problémákról; stb.), előbb-utóbb krízisproblémákká válnak. "Közeleg a tél" (Trónok harca), és egyszer csak azt vesszük észre, hogy "már itt harsog feletted az apokalypszis száraz kőförgetege" (Füst Milán: Tél).

további információk:
All Life Is Problem Solving (2021-02-07)
Developing a biological understanding of organizational knowledge (2021-02-07)
Karl R. Popper: Test és elme. Az interakció védelmében


Az ún. "erős" mesterséges intelligencia lényege az, hogy (legalábbis egy adott területen) a számítógép és az ember viselkedése egyáltalán nem különböztethető meg egymástól (azaz a számítógép úgy viselkedik, mint az ember). Ennek eldöntésére szolgál az ún. Turing teszt. Sok science fiction alkotás foglalkozik az embertől megkülönböztethetetlen robotok kérdésével (pl. Philip K. Dick novellája, A betolakodó; filozofikus megközelítésben Zsoldos Péter könyve, az Ellenpont; az ismertebb filmek közül a Szárnyas fejvadász, a Terminator stb.; a HBO sorozata, a Westworld stb.). A mesterséges intelligenciakutatás jelenlegi fejlettsége egyáltalán nem teszi lehetővé teljes körű emberi intelligenciával rendelkező számítógépek (ill. robotok) létrehozását (egyebek közt azért, mert valójában még az emberi agy működésének számos részletét sem ismerjük).

Adott (szűk) területen azonban a robotok már képesek az emberi tevékenység helyettesítésére. Egy előre meghatározott tevékenységsor végrehajtására rendkívül hatékonyak az ipari robotok. Összetettebb intelligenciát igénylő tevékenységekre példa a számítógépes játékok széles köre (például a világbajnok Garri Kaszparovot legyőző sakkozó számítógép, az IBM által készített Deep Blue). Negatív példa a korábbi internetes kommunikációt szabályok közé szorító "moderátori" tevékenység helyettesítése a közösségi hálózatokon folyó kommunikáció cenzúráját megvalósító, intelligensnek mondott algoritmusok kiterjedt használata, "szabadjára engedése".

Az ún. "gyenge" mesterséges intelligencia esetében egy számítógép egy adott (általában szűk) területen képes többé-kevésbé intelligens vagy legalábbis annak látszó viselkedésre. A számítógép fő feladata ebben az esetben az emberi tevékenység segítése az adott területen és nem az ember helyettesítése. (Például egy robotpilóta; az egyre hatékonyabb internetes keresőrendszerek, mint például a Google; az egyre jobb teljesítményt nyújtó, bár a tökéletességtől még elég messze álló természetes nyelvi fordítóprogramok stb.).

"... két sokat emlegetett felfogás alakult ki a gépek és az emberi gondolkodás viszonyának elemzésére. Az egyiket szoktuk erős, a másikat gyenge mesterséges intelligencia hipotézisnek nevezni. Az erős mesterséges intelligencia hipotézis szerint a szimbólumkezelés kimeríti az emberi gondolkozást. Feladatunk az, hogy hozzunk létre olyan gépezeteket, amelyek az emberhez mérhető teljesítményekre képesek, és utána az erre felállított program elvei valójában magyarázzák és kimerítik az emberi gondolkodást. [...] Létezik egy technikai, és egy elméleti mesterséges intelligenciakutatás. A technikai mesterséges intelligenciakutatás kimenete a robotika, a gyártó automaták és így tovább. Ezek a technikai rendszerek nem feltétlenül azzal törődnek, hogy "utánozzák" az embert. Az emberi végteljesítményt akarják helyettesíteni. A hegesztőgép nem azt szeretné, hogy ugyanúgy gondolkozzon a gép, mint a japán hegesztő, hanem hogy az ajtó rendesen illeszkedjen az autóba. Tehát sokkal praktikusabb megoldásai vannak. Műszakilag elemzi a feladatokat és nem emberileg. Mindaz, amiről most beszélek, tehát az erős és gyenge mesterséges intelligencia hipotézis, az elméleti mesterséges intelligenciakutatásra, a másodikra vonatkozik. Az erőst már valahogy jellemeztük. Mit gondol a gyenge mesterséges intelligenciakutatás hipotézise? Úgy véli, hogy modellálnunk kell az embert, ezzel segítjük az emberi teljesítmény megértését, de nem feltétlenül ugyanúgy végzi majd a gép a feladatmegoldást, mint az ember." (Pléh 1998: 166)

további információk:
Pléh Csaba: Bevezetés a megismeréstudományba


Informatika, IKT

Az informatika az információval (az információ létrejöttével, előállításával, rendszerezésével, tárolásával, átvitelével, felhasználásával stb.) foglalkozó interdiszciplináris tudomány, amely az információ társadalmi és gazdasági hasznosításával foglalkozó elméleti és alkalmazott tudományokat, valamint technológiákat foglalja magában. Az informatika számítógép-technológiával és a számítógép különböző alkalmazásaival (pl. adatfeldolgozással) foglalkozó területe a számítástechnika, de mivel manapság a számítógép-technológia alkalmazása a gazdaság és társadalom szinte minden területén megjelenik (ez az ún. informatizáció és popularizáció jelensége), és sok esetben a felhasználók nem is találkoznak közvetlenül az egyes alkalmazásokat vezérlő számítógéppel (pl. az ún. felhő-alapú alkalmazások esetében), pontosabb és általánosabb az információ-technológia (vagy információs technológia) elnevezés. Az információ-technológia egyik legfontosabb alkalmazása az emberek (és számítógépek) közötti közvetlen és közvetett kommunikáció elősegítése, amelynek valószínűleg legismertebb eszköze az egész világot behálózó internet. Ezt emeli ki a még általánosabb információs és kommunikációs technológia (IKT, angol rövidítése ICT) megnevezés.

Az információval kapcsolatos fontosabb műveletek: az információ digitalizálása, előállítása (létrehozása), módosítása, feldolgozása, rendszerezése, (biztonságos) tárolása és/vagy megőrzése, szolgáltatása, visszakeresése, megjelenítése vagy bemutatása ("prezentálása"), megszerzése, kódolása, védelme, ellenőrzése, hitelesítése, (kritikus) vizsgálata, elemzése, (statisztikai) kiértékelése, összesítése, ábrázolása, továbbítása vagy átvitele, felhasználása, és továbbadása vagy továbbörökítése.

további információk:
Számítástechnika (2018-02-03)
Informatika (2018-02-03)


A megatrend hosszú távon lezajló, fokozatosan erősödő (egyre jelentősebbé váló, egyre nagyobb társadalmi-gazdasági hatást keltő stb.) társadalmi-gazdasági vagy makrokörnyezeti folyamat. A megatrendek alapvető jellemzője, hogy a folyamatok eleinte lassan, később azonban egyre nagyobb mértékben fejtik ki a hatásukat (amire kiváló példa az információs technológia fejlődése). A megfigyelt folyamatok időtartama alapján a megatrendek mellett beszélhetünk trendekről, tendenciákról és (divat)irányzatokról is (utóbbiak rendszerint gyorsan, rövid távon lezajló folyamatok).

Az információ-technológia ("számítástechnika") forradalma alatt olyan megatrendet értünk, amely szerint az információs és kommunikációs technológia egyre jelentősebb szerepet játszik a gazdaság és a társadalom életében, és hatása egyre gyorsuló ütemben növekszik. Ezzel szoros összefüggésben az adat, információ és tudás mint alapvető (kapacitív, "nem elfogyó") erőforrások és a velük kapcsolatos műveletek, ill. technológiák globálisan és lokálisan is egyre nagyobb mértékben hatnak a gazdaság és a társadalom működésére, valamint az emberek életére. Metaforikusan megfogalmazva: az IKT egyre jobban "behálózza" a világot, és benne mindennapi életünket. Az IKT ugyanis egyebek közt lehetővé teszi, hogy
– a különböző digitális tartalmak bárki számára hozzáférhetőek legyenek, és változatos lehetőségeket biztosít az ezekkel kapcsolatos műveletek végrehajtására (azaz a különböző tartalmak visszakeresésére, megjelenítésére, előállítására, módosítására stb.), valamint
– az egyes emberek (és társadalmi-gazdasági szervezetek) lényegében tértől és időtől függetlenül kapcsolatba tudnak lépni egymással és kommunikálni tudnak.

Az információs szektor (vagy "tudásipar", "információ gazdaság" stb.) a gazdaságnak azokat a területeit foglalja magában, amelyekben az információ mint erőforrás központi szerepet játszik. (Beleértve az erőforrások körébe az adatokat mint tárolt információkat és a tudást mint rendszerezett, problémák megoldására felhasználható ismereteket.) Az információs szektor legfontosabb elemei:

Jegyezzük meg, hogy a határok sokszor összemosódnak, pl. a közösségi hálózatok felhasználói maguk is előállítanak mások által hozzáférhető és értékes tartalmakat (azaz ebben az értelemben a közösségi hálózatok tartalomszolgáltatást is nyújtanak).

Az IKT megjelenik és egyre meghatározóbb szerepet játszik a gazdaság, a társadalom és az emberek mindennapi életének szinte minden területén. Ez a folyamat az ún. informatizáció, amely társadalmi szinten több lépcsőben valósult meg (ún. top-down fejlődési mintát követve):

Ezzel párhuzamosan az emberek is egyre közelebb kerültek a számítógépekhez, és ma már a legtöbb ember egyes területeken gyakorlott számítógépes felhasználónak tekinthető. Ez az ún. popularizáció jelensége. Néhány példa a mindennapi életből: bankautomaták használata, közhasznú információk keresése (pl. vonatok, buszok indulása és érkezése, üzletek és hivatalok nyitvatartása, tájékozódás a térképen stb.), internetes vásárlások, és természetesen ide tartozik az "okostelefonok" kiterjedt használata is.

Mindez fokozatosan elvezetett egy jellegzetes kultúra, az ún. digitális kultúra kialakulásához.

Az IKT megjelenése a gazdaság és társadalom különböző szintjein együtt járt a korábban hagyományos formában hozzáférhető információk egyre nagyobb mértékű digitalizálásával. Emellett új digitális információforrások is megjelentek (pl. geo- vagy térinformatika, GPS, az autók, háztartási gépek, játékok stb. számítógépes vezérlése, IoT (Internet of Things), "okos otthonok" stb.). A különböző digitális tartalmak megjelenése az egyes szinteken például az alábbi táblázattal szemléltethető.

állami szféra vállalati és gazdasági szféra egyéni felhasználók ("fogyasztók")
oktatás ingyenesen hozzáférhető tananyagok (pl. Sulinet Tudás­bázis, Digitális Tankönyvtár) webes (vállalati, intézményi) továbbképzések ("webinars") önálló nyelvtanulást segítő portálok és közösségi hálózatok
kutatás és fejlesztés Elektronikus Információszolgáltatás (EISZ) előfizethető elektronikus folyóiratok, tudományos adatbázisok stb. ingyenesen hozzáférhető elektronikus dokumentumok
információs és kommunikációs technológiák Tisztaszoftver konstrukció (a köznevelési rendszerben ingyen használható kereskedelmi célú programok, pl. Office 365) kereskedelmi célú szoftverek (pl. vírusírtók, CAD/CAM tervező alkalmazások, grafikai, kép-, zene- és videószerkesztő programok stb.) szabad vagy nyílt forráskódú szoftverek (pl. GNU GPL, Public Domain)
információs szolgáltatások e-közigazgatás, Ügyfélkapu; elektronikus könyvtárak; E-felvételi; ELVIRA; Magyar Elektronikus Könyvtár banki szolgáltatások; internetes könyváruházak; szállodai szobafoglaló rendszerek tartalomszolgáltatás; internetes keresőrendszerek; web 2.0 szolgáltatások (Wikipédia, YouTube stb.); CMS rendszerek
tömegmédia; szórakoztatóipar közmédia, közszolgálati médiaszolgáltatás (MTVA; M1, M2, Duna, Kossuth Rádió, MTI stb.) kereskedelmi televíziók, rádiók; internetes portálok (pl. napilapok, hírportálok) internetes honlapok és blogok; közösségi hálózatok; internetes játékok

Az információs társadalom

Az információ és az IKT jelentősége a gazdaságban és a társadalomban (kb. az 1940-es évektől kezdve) folyamatosan és egyre gyorsuló ütemben, exponenciálisan növekszik. A társadalomtudósok feltételezése szerint egy bizonyos ponton kialakul egy új társadalmi-gazdasági formáció, az ún. információs társadalom (újabban tudásalapú társadalomról, kognitív társadalomról stb. is beszélnek). Az informatikusok (és ezzel párhuzamosan a tudományos-fantasztikus írók, jövőkutatók, politikusok, gazdasági vezetők stb.) körében általános az a vélekedés, hogy ezzel párhuzamosan egyre nagyobb jelentőségre tesz szert a mesterséges intelligencia (MI vagy artificial intelligence, AI).

Az információs társadalomban az információ alapvető erőforrás, de ez nem jelent elsődlegességet a többi erőforrással szemben. A gazdaság és a társadalom számára minden erőforrás nélkülözhetetlen, és bármilyen olyan kísérlet, amely megpróbálja elhitetni az emberekkel, hogy az információ helyettesítheti a többi erőforrást, hosszú távon kudarcra van ítélve.
    Például ha egyes véleményformálók ("influenszerek", propagandisták stb.) hazugságokat hirdetnek "megkérdőjelezhetetlen" igazságokként, ezek az állítások előbb vagy utóbb, de szembesülnek a valósággal – és az így felépített virtuális, "alternatív" valóságok buborékként kipukkadnak, ill. kártyavárként összeomlanak. (Az egy másik kérdés, hogy közben mekkora károkat, rombolást és pusztítást okoztak.)

Az információs társadalom főbb összetevői:


Az információs társadalom kialakulásához egyebek közt az alábbi makrokörnyezeti (politikai, gazdasági, társadalmi, technológiai, környezeti stb.) hatások járulnak hozzá:

P: politikai hatások ("political")

E: gazdasági hatások ("economic")

  • S: társadalmi, kulturális hatások ("social")

    T: technológiai hatások ("technological")

    K: természeti (környezeti) hatások


    Globalizáció

    Az IKT fejlődése következtében az információ mint globális erőforrás átnyúlik a földrajzi (nemzeti vagy ország-) határokon. Ez az ún. globalizáció jelensége, amely a gazdaság és a társadalom szinte minden területén érezteti a hatását. Itt azonban feltétlenül meg kell említenünk a nyelvi korlátokat, a gazdasági és kulturális különbségekből fakadó problémákat stb. A nyelvi korlátok leküzdését célozza az ún. "többnyelvű információs társadalom" koncepciója (vö. Raffai 1999: 92).

    "Az új, forradalmi változások, az újfajta eszközök és lehetőségek új igényeket ébresztenek az emberekben, hiszen természetes emberi tulajdonság a megszokottól eltérő, az eddig ismeretlen dolgok izgalmas világának kipróbálása, megismerése, használata. A digitális forradalom nyújtotta eszközök kiszélesítik lehetőségeinket, a jelenleginél is nyitottabbá teszik világunkat, megváltoztatják szokásainkat, életünket. [...]
    A popularizáció korszakában a korábbiaknál egyszerűbben kezelhető, felhasználóbarát rendszerek segítségével valójában mindenki könnyen elsajátíthatja a számítógép nyújtotta lehetőségek kihasználását, és így egy idő után az ember természetes igényévé válik, hogy munkáját egy arra célszerű eszközzel megkönnyítse. A társadalmi-gazdasági élet, a polgárok szemlélete nagymértékben átalakul." (Raffai 1999: 69)

    Az IKT "sötét oldala"

    további információk:
    Digitális forradalom (2019-02-21)
    Digitális kultúra (2019-02-10)
    Információs társadalom (2018-02-03)
    Közösségi média (2018-02-26)
    Facebook (2018-02-26)
    Instagram (2018-02-26)
    Köznevelés (2019-02-10)
    Elektronikus Információszolgáltatás (2019-02-10)
    Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (2019-02-10)
    Office 365 tanulóknak, hallgatóknak, tanároknak (2019-02-10)
    Nyílt forráskódú szoftver (2019-02-10)
    E-kereskedelem (2018-02-21)
    Hosszú farok (2018-02-21)
    eBay (2018-02-21)
    Vatera.hu (2018-02-21)
    A világháló új veszélyei (2022-02-10)
    A világháló új veszélyei (2022-02-10)
    Gyerek a neten (2022-02-13)


    A Total Commander telepítése

    a 'Total Commander' Wikipédia szócikk képernyőképe

    (1) Lépjen be a Total Commander - home weblapra!

    Kattintson a Download menüpontra és töltse le a Total Commander legújabb verzióját (ez jelenleg a Total Commander 9.50, 2020-03-22).

    A Total Commander telepítőjének letöltése

    (2) Indítsa el a letöltött telepítőt és kövesse az utasításokat (a legtöbb esetben nem szükséges módosítani az alapértelmezett beállításokon).


    Az IrfanView telepítése

    az 'IrfanView' Wikipédia szócikk képernyőképe

    (0) Hozzon létre a számítógépén egy IrfanView és egy Install mappát!

    (1) Lépjen be az IrfanView - Official Homepage weblapra!

    A weblapon a főmenü első menüpontja a DOWNLOAD (letöltés) menüpont; ebből válassza ki a számítógép típusának megfelelő opciót. A továbbiakban tételezzük fel, hogy a számítógépben 64 bites processzor van. Ekkor az IRFANVIEW 64-BIT menüpontot kell kiválasztani. (Megjegyzés: a számítógép legfontosabb jellemzőit például a Rendszerinformáció segédprogram segítségével írathatja ki. Ez pl. a szöveges konzolon az msinfo32 parancs beírásával indítható el.)

    Az IrfanView állományainak letöltése.

    A megjelenő ablakban keresse meg a

        Download IrfanView-64 English (Version 4.54, ZIP file, 2.98 MB)

    sort, és töltse le az iview454_x64.zip állományt az Install mappába.

    (2) Az IrfanView - Official Homepage weblapon keresse meg a LANGUAGES (nyelvek) menüpontot és ezen belül a

        Hungarian (help file included) Installer or ZIP

    sort. A ZIP állományhoz kapcsolódó linkre kattintva töltse le az irfanview_lang_hungarian.zip állományt (az előző letöltéshez hasonlóan szintén az Install mappába).

    (3) Hajtsa végre egyenként a következő képéseket:

    (4) A telepítés kész, innentől az IrfanView mappában (pl. dupla kattintással) az IrfanView (i_view64.exe) bármikor elindítható. Az első indításkor érdemes az Options menü Change language menüpontjában a magyar nyelvet kiválasztani.


    A VirtualDub telepítése

    a 'VirtualDub' Wikipedia szócikk képernyőképe

    A VirtualDub program a GNU licensz alapján szabadon letölthető a SourceForge webhelyről:

    VirtualDub download | SourceForge.net
    https://sourceforge.net/projects/virtualdub/files/latest/download (2021-02-10)
    Emellett az mp4 formátumú videoállományok betöltéséhez szükség van egy beépülő (plugin) programra, amely szintén szabadon letölthető:
    Virtualdub FFMpeg Input Plugin:
    https://sourceforge.net/projects/virtualdubffmpeginputplugin/files/latest/download (2020-03-22)

    A letöltött fájlok zip tömörítéssel csomagolt állományok, amelyeket az IrfanView programhoz hasonlóan lehet telepíteni. Ennek megfelelően hajtsa végre egyenként a következő képéseket:

    A telepítés kész, innentől a VirtualDub mappában (pl. dupla kattintással) a VirtualDub program (VirtualDub.exe vagy Veedub64.exe) bármikor elindítható.


    Feladat

    Indítsa el a Total Commander, az IrfanView és a VirtualDub programokat, és küldje el az elindított programok képernyőképét!

    Segítség: a teljes képernyőképet a PrintScreen billentyűvel másolja vágólapra, hogy a jobb alsó sarokban megjelenő dátum is látszódjon! A képernyőképet a CTRL V billentyűkombinációval másolhatja be az IrfanView programba, majd a CTRL S billentyűkombinációval lementheti tetszőleges néven és képformátumban.



    Tartalom
    Boda István, 2022.