Idegenek a "digitális bennszülöttek" világában

Társadalmi generációk a digitális világban


Fókuszpontok, kiinduló hipotézisek:

(1) A mai, gyorsuló, válságjelenségekkel teli, és egyre súlyosbodó konfliktusokkal terhelt világban szinte csak a digitális technológia (IKT) az, amely töretlenül fejlődik. Ezzel összhangban szokás ún. információs társadalomról (vagy tudásalapú társadalomról, kognitív társadalomról stb.) beszélni. Ezért érdemes mindenkinek meghatároznia az ehhez való viszonyát.

"[...] a fogyasztói társadalom és az Információs Kor együttesen komoly versenyt diktál, amiben nem nagyon lehet lemaradni, mert az a kimaradással fenyeget. Aki lassít vagy érzelgőssé válva puha és elfogadó közeget keres, rossz tapasztalatokat szerezhet az életében [...] a verseny kiélezett, nincs kímélet, harcolni kell. Ahogy az Y generáció tagjai már harcolnak a munkahelyeiken a jogaikért és a státuszukért, úgy látjuk, hogy az életkorhatár lecsúszott ezen a téren is a középiskola kezdetéig. A mai Z generáció valóban olyan érzelmi közegben él, ami a kíméletlenséget, az érdekvezéreltséget és a kölcsönösség – baráti kapcsolatok átmeneti feladásával megszerezhető eredményeket jutalmazza."
(Tari Annamária 2018)

(2) Stratégiai cél a digitális oktatás bevezetése a magyar oktatási és képzési (köznevelési, felsőoktatási, szakképzési és felnőttképzési) rendszer minden szintjén. Alapvető célkitűzés az IKT hatékony felhasználásához szükséges digitális készségek, ill. kompetenciák, általánosabban az ezeket magában foglaló információs műveltség megszerzése.

[Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájának hivatása, hogy] felkészítse az oktatás és képzés rendszerét a digitális társadalom és gazdaság igényeinek megfelelő nevelési, oktatási és képzési feladatok ellátására.
A stratégia szándéka szerint a jövőben senki nem hagyhatja el úgy az oktatási és képzési rendszert, hogy a munkaerőpiac által elvárt digitális alapkészségekkel ne rendelkezne. Ebben az értelemben a DOS célja, hogy a magyar oktatási rendszer valamennyi elemében megteremtse a foglalkoztathatóság és a munkaerőpiaci versenyképesség szempontjából egyaránt alapkompetenciának minősülő digitális készségek fejlesztésének infrastrukturális, tárgyi és személyi feltételeit.
(DOS 2016: 27)

(3) Az IKT-hez való viszony alapján egyre népszerűbb különböző társadalmi generációk megkülönböztetése. Mivel valamilyen formában ma már mindenki használja a digitális technológiákat, beszélhetünk

(4) Az IKT-hez való viszony néhány feltételezett következménye az alábbi területeken:

"A szülőknek jobban kellene ismerniük az internetben rejlő veszélyeket, de mivel ők nem ebben a technológiai környezetben nőttek fel, ezért gyakran nem látják ezeket. [...] az internet legalább annyi veszélyt rejt a gyermekek számára, mintha az utcára zavarnánk őket őrizetlenül."
"Nem gondolhatjuk azt, hogy az internetes létezésük, az online személyiségük érintetlen maradhat egy olyan térben, ahol többnyire védtelenek, vagyis szülői vagy felnőtt támogatás nélkül kóborolnak."
(Tari Annamária 2015a)

(5) Néhány következtetés

"A generációk közötti kommunikáció, valamint a fiatalok megértése és az általuk kijelölt irányvonalak követése elengedhetetlen [...] hiszen az Y és Z generáció jellemzőinek megismerése és megértése kulcsfontosságú kérdés az oktatás, a munkaerőpiac, valamint a demográfiai folyamatok aspektusaiból egyaránt."
(Illés Boglárka, EMMI; DIP 2017)


A digitális nemzedék (Y és Z generáció) jellemzői a "hagyományos" nemzedék (X generáció) szemszögéből

Az Y és Z generáció tagjainak és az X generáció tagjainak tipikus találkozási pontja a tanár-diák kapcsolat, amely a digitális pedagógia egyik kulcskérdése. (További találkozási pontok például a szülő-gyermek, nagyszülő-gyermek, és a munkahelyi vezető-beosztott kapcsolat.) Az alábbiakban kiemeljük a digitális generációk néhány általánosan elfogadott, sztereotip jellemzőjét, és ezek fényében vizsgáljuk a generációk közti különbségeket.

I. Közvetlen, rendkívül intenzív kommunikáció a közösségi médián keresztül


szoros kötődés a digitális technológiához

Y, Z generáció
(digitális bennszülöttek)
X generáció
(idegenek)
X generáció
(digitális bevándorlók)
  • szinte minden szabadidejüket a digitális térben töltik
    • közösségi hálózatok (pl. Facebook, Instagram)
    • videómegosztó portálok (pl. YouTube)
    • e-dokumentumok
    • virtuális valóságban zajló játékok
  • élmények intenzív átélése a virtuális térben (pl. filmek, klipek; játékok stb.)
  • az online tér folytonos, intenzív, és (egyre) gyorsabb érzelmi szükségletkielégítést biztosít; hozzászoknak az "érzelmi inkontinenciához" (Tari Annamária 2015a)
  • "kapcsolatkortyok", az "együtt egyedül" létezésmódja (vö. Tari Annamária 2015c: 26)
  • a korlátlan használat következtében könnyen "netfüggőség" alakul ki
  • jellemzően offline ("valós" térben történő) kommunikáció; pl. beszélgetések, találkozók, társasági élet [alkalmi, felszínes beszélgetések, "értelmetlen kis csevejek" (vö. Tari Annamária 2015c: 26-27); mindennapi tranzakciók, "emberi játszmák"; "Mit mondasz a Hello után?" (Eric Berne); "nagy" beszélgetések, viták stb.]
  • offline ("valós" térben történő) kommunikáció, pl. beszélgetés
  • online (virtuális térben történő) kommunikáció, pl. email, telefonálás, sms küldés

érzelmi inkontinencia: Hirtelen fellépő, akaratlan érzelmi kitörés, ami megállíthatatlan sírásban vagy nevetésben jut kifejezésre. Az érzelmi kitörések eltúlzottak, de előfordul, hogy egyáltalán nincsenek összhangban az illető valódi érzéseivel, például a nevető fázis akkor is felbukkanhat, amikor a beteg nincs is vidám pillanatában, de megjelenhet akár düh vagy frusztráció esetén is.
(forrás: Érzelmi inkontinencia jelentése - ESEM, 2019-04-02)

érzelmi inkontinencia:
Mezei M. Katalin: Az Y generáció tagjai már a netes világba születtek bele - számukra természetes, hogy chaten, blogon azonnal megosztják élményeiket egy szűkebb vagy tágabb körrel. Ám ez a fajta kiszelepelés legalább akkora hátrány is, mint előny, mivel ily módon nem marad idejük a történtek feldolgozására. [...]
Tari Annamária: Ilyenkor valójában a konfliktusok, sérelmek, bármilyen lelki katarzis azonnali kilövéséről van szó, amit én érzelmi inkontinenciának neveztem el. Az illető csak átereszti önmagán a történteket, amivel ugyan rövid időn belül megszabadul a kínzó szorongástól vagy feszültségtől, hosszú távra azonban nem nyer megnyugvást. Az ehhez szükséges megértés és feloldás ugyanis időigényes lélektani munka, ami alatt jó, ha magában tartja ezeket a lelki tartalmakat, még akkor is, ha ez átmenetileg további szorongással és feszültséggel jár. Mindemellett az, aki tíz percen belül négy emberrel oszt meg egy konfliktust, és szinte egyidejűleg vár vigasztalást, bátorítást, tanácsot ettől a négy embertől, éppen a legfontosabbat mulasztja el: a saját megoldásának a megkeresését. Mások hozzászólásai látszólag jól jöhetnek, akár a megoldáshoz is elvezethetnek - ezek azonban az ő megoldásaik.
(A harmónia egyetlen titka: szeresd azt a nőt, akit reggelenként a tükörben látsz. Nem kell tökéletesnek lenni. Interjú Tari Annamáriával.) (forrás: Érzelmi inkontinencia - Mandiner.csalad, 2017-02-28; A harmónia egyetlen titka - Terasz | Femina, 2016-12-02)


II. "Online üzemmód", megosztott figyelem, türelmetlenség


III. "A rossz nevelési stratégiák áldozatai" (Simon Sinek 2017)


IV. A tudás presztízse; kognitív és metakognitív képességek


Zárszó helyett...

A fiatal nemzedék kezdetben mindig az emberi képességek több (száz)ezer éves örökségének birtokában és a jelent illetően tiszta elmével indul ("tabula rasa"): utána azonban azzá lesz, amivé tesszük, amire neveljük. Az IKT pusztán az emberi elme, az emberi tudás és kultúra egy újabb ("exoszomatikus") eszköze, amely kiterjeszti a lehetőségeket, felgyorsítja és rendkívül intenzívvé teszi a folyamatokat. A mai kultúra elért eredményeinek és a benne meghatározó szerepet játszó IKT fenntartható fejlődését azonban csak a jövendő generációknak átadott tudás, és az ezáltal átörökített kultúra biztosíthatja.

Amikor a tudás és a kultúra átadásáról, továbbörökítéséről beszélünk a következő nemzedékek számára, a történelem során nem először szembesülünk válságjelenségekkel és konfliktusokkal. Legyen fülünk meghallani.

A történelem tanítása

Figyelj, népem, tanításomra, fordítsátok felém fületeket, amikor beszélek!
Mert példázatra nyitom számat, ősrégi titkokat akarok hirdetni.
Amiket hallottunk és tudunk, mert őseink elbeszélték nekünk,
nem titkoljuk el fiaink elől, elbeszéljük a jövő nemzedéknek: az ÚR dicső tetteit és erejét, csodáit, amelyeket véghezvitt.
Intelmeket írt Jákób elé, tanítást adott Izráelnek, és megparancsolta őseinknek, hogy adják azokat tovább utódaiknak.
Tudja meg ezt a jövő nemzedék, a születendő fiak, és ha felnőnek, beszéljék el fiaiknak,
hogy Istenbe vessék bizalmukat; ne felejtsék el Isten nagy tetteit, és tartsák meg parancsolatait.
Ne legyenek olyanok, mint őseik, a dacos és lázadó nemzedék, az állhatatlan szívű nemzedék, amelynek lelke nem maradt hű Istenhez:
mint az íjjal fölfegyverzett efraimiak, akik meghátráltak az ütközet napján.
Nem tartották meg Isten szövetségét, nem akarták követni tanítását.
Elfelejtették nagy tetteit, csodáit, amelyeket látniuk engedett.

(78. zsoltár; Magyar Bibliatársulat újfordítású Bibliája, 1990)


Irodalom- és forrásjegyzék

Beatnemzedék - Wikipédia.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Beatnemzed%C3%A9k (2019-04-01)

Bori Mária 2018. A serdülők és a lájk. Magyar Szó Online, 2018. március 5.
https://www.magyarszo.rs/hu/3619/mellekletek_uveggolyo/179553/A-serd%C3%BCl%C5%91k-%C3%A9s-a-l%C3%A1jk.htm (2018-02-26)

Carr, Nicholas 2014. Hogyan változtatja meg agyunkat az internet? A sekélyesek kora. Budapest: HVG K.

Csépe Valéria 2018. Intenció, implementáció, irányok – az új NAT.
https://kiadvany.suliszerviz.com/kiadvanyok/29-kiadvany-2018/1046-2018-prof-dr-csepe-valeria-intencio-implementacio-iranyok-az-uj-nat (2019-03-22)

[DIP 2017] A Youth Hungary Konferencia is az Y és Z generáció körül forgott. Digitális Immunerősítő Program, 2017. december 12.
http://www.mydip.xyz/hirek/a-youth-hungary-konferencia-is-az-y-es-z-generacio-korul-forgott (2019-03-31)

[DOS 2016] Magyarország Digitális Oktatási Stratégiája. A Kormány-előterjesztés melléklete. Digitális Jólét Program, 2016. június 30.
http://www.kormany.hu/download/0/cc/d0000/MDO.pdf (2019-04-01)

Fülekiné Joó Anikó 2018. Olvasás és közösségi interakció: a perszuazív kommunikáció hatása általános és középiskolás fiútanulók olvasási attitűdjére. [Doktori (PhD) értekezés] Debrecen: Debreceni Egyetem.

Generációs marketing. Wikipédia.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Gener%C3%A1ci%C3%B3s_marketing (2018-02-03)

Hamvai Csaba; Pikó Bettina 2008. Pozitív pszichológiai szempontok az iskola világában: a pozitív pszichológia kihívásai. Magyar Pedagógia 108. évf. (2008) 1. szám, 71-92.

Hippi - Wikipédia.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Hippi (2019-04-01)

Huizinga, Johan 1938/1992. A mai kultúra játékelemei. Iskolakultúra 2. évf. (1992) 8. sz. 7-16.

Klenovitsné Zóka Tünde 2011. Digitális nemzedék. Megváltozott pedagóguskompetenciák.
http://janus.ttk.pte.hu/tamop/tananyagok/digitalis_nemzedek/index.html, (2019-03-31)

Larry D. Rosen 2010. Welcome to the iGeneration! | Psychology Today
https://www.psychologytoday.com/au/blog/rewired-the-psychology-technology/201003/welcome-the-igeneration (2019-02-18)

Lehmann Miklós 2017. A digitális elme.
http://www.lehmann.hu/digitaliselme/ (2019-03-14)

Mezei M. Katalin 2016. A harmónia egyetlen titka: szeresd azt a nőt, akit reggelenként a tükörben látsz Interjú Tari Annamáriával.
https://femina.hu/terasz/vampircsokra_varva_interju_tari_annamariaval/ (2019-04-02)

[Modern Iskola 2015] Hogyan bánjunk a Z generáció tagjaival? - Modern Iskola.
https://moderniskola.hu/2015/03/hogyan-banjunk-a-z-generacio-tagjaival/ (2019-03-15)

Molnár Pál; Póczos Valéria 2013. Hálózatosodás és tanulás hálózati környezetben. Budapest: ELTE.
http://elte.prompt.hu/sites/default/files/tananyagok/HalozatosodasEsTanulasHalozatiKornyezetben/index.html (2019-03-14)

21. századi készségek. 8. fejezet - A hálózati részvételhez szükséges kompetenciák.
http://elte.prompt.hu/sites/default/files/tananyagok/HalozatosodasEsTanulasHalozatiKornyezetben/ch08s02.html (2019-03-22)

Pléh Csaba 2013. A megismeréstudomány alapjai. Az embertől a gépig és vissza. Budapest: TypoTex K. (Test és lélek)

Popper Péter 2010. Lélekrágcsálók: a szorongás, a félelem és a pánik. In: Popper Péter 2010. Lélekrágcsálók. Válogatás Popper Péter legjobb előadásaiból. Budapest: Kulcslyuk K. 31-61

Sinek, Simon 2017. Mi a baj az Y-generációval?
https://www.youtube.com/watch?v=h4EWxAaz0Fg (2019-04-01)

Szilágyi Ákos 2012. Sportvallás. Korunk 23. évf. (2012) 6. sz. 48-60.

Tanárblog - 21. századi iskola - tartalom.
http://tanarblog.hu/cikk/21.-szazadi-iskola-tartalom (2019-03-22)

Tari Annamária 2015a. Z generáció az oktatásban. Változó személyiségjellemzők és változó igények. Előadás „A Z generációval való együttműködés kihívásai az oktatásban és a munkaerőpiacon” c. konferencián (SZIE GTK Társadalomtudományi és Tanárképző Intézete, Gödöllő, 2015. március 13.)
https://docplayer.hu/5989066-Z-generacio-az-oktatasban-valtozo-szemelyisegjellemzok-es-valtozo-igenyek.html (2019-03-15)
https://moderniskola.hu/2015/03/hogyan-banjunk-a-z-generacio-tagjaival/ (2019-03-15)

Tari Annamária 2015b. Az Y és Z generáció tanulási metódusai. Előadás a VIII. Nemzetközi Médiakonferencián. (Balatonalmádi, 2015.09.29-10.01.)
http://www.gyermekmento.hu/gyermekmento/konferenciak/mediakonferencia/2015/almadi2015.ppt (2019-03-14)
https://www.youtube.com/watch?v=zQFkYzKx710 (2019-04-01)

Tari Annamária 2015c. #yz Generációk online. Klinikai pszichológiai és társadalom-lélektani szempontok az Információs Korban. Budapest: Tericum K.

Tari Annamária 2018. Generációk és változások... Digitális generációk a munkában. Motivációs lehetőségek.
Előadás a Szakmai utánpótlás és képzés - honnan és hogyan? c. rendezvényen. (Textilipari Műszaki és Tudományos Egyesület, Budapest, 2018.05.17.)
http://tmte.hu/_userfiles_/tmte/KGY70_Tari_eloadas_20180517.pdf (2019-04-01)

Twenge, Jean M. 2018. iGeneráció. Akik közösségi médián és okostelefonon nevelkedtek. Budapest: Édesvíz K.

Ujhelyi Adrienn 2015. Az internet mint szocializációs közeg. In: Kósa Éva (szerk.) 2015. Médiaszocializáció. Budapest: Wolters Kluwer. 153-178.

Vitéz Ferenc 2005. A dolgok képe mögött. Esztétikai feljegyzések. Debrecen: Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola.


Boda István, 2019.