Az információs társadalom; digitális kultúra



Tudatos médiahasználatra törekvés

Az információs társadalomban fokozatosan kialakuló digitális kultúra két rendkívül fontos következménye:
Az IKT "sötét oldalának" veszélyessége szükségessé teszi, hogy a fiatal generációkat felkészítsük ezekre, és a jövendő nemzedékeket egyúttal tudatos médiahasználatra neveljük.
("Praemonitus, praemunitus": Akit figyelmeztettek, fel is készítettek, vö. Rafael Sabatini: Blood kapitány viszontagságai, Kolozsvár: Dacia K. 1970, 280.)

A gyerekekre leselkedő veszélyek szimbolikus leírása a klasszikus mesék egyik legfontosabb feladata. Részletek Bruno Bettelheim: A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek c. könyvéből (Budapest: Gondolat K. 1988.):

Jancsit és Juliskát akaratuk ellenére taszították ki a külvilágba; Piroska szívesen indul el otthonról. Nem fél a külvilágtól, ellenkezőleg: felismeri annak szépségét; de éppen ebben rejlik a veszély. Ha a külvilág az otthon és a kötelességek rovására túlságosan is vonzóvá válik, arra indíthatja az egyént, hogy viselkedését ismét az örömelvnek rendelje alá, holott – úgy tűnik – Piroska szülei tanácsainak hatására már feladta az örömelvet a valóságelv kedvéért – pedig ez a visszatérés veszélyes helyzeteket, találkozásokat teremthet. (237)
Azt a nehéz helyzetet, amikor az egyén az örömelv és a valóságelv követése között habozik, pompásan ábrázolja a mesének az a jelenete, amikor a farkas azt mondja Piroskának: " Nézd csak, Piroska, mennyi szép virág virít körülöttünk! Én a helyedben bizony szednék egy szép csokrot a nagymamámnak! Piroska szétnézett: valóban, a fák alja tele volt szebbnél szebb erdei virágokkal, a lombok közt meg úgy csicseregtek a madarak, hogy öröm volt hallgatni." A konfliktus – valaki mást szeretne tenni, mint amit tennie kell – azonos azzal, amelyre Piroskát már a mese elején figyelmeztette az anyja, amikor a lelkére kötötte: "Aztán szépen, rendesen menj, ne szaladgálj le az útról [...] Ha pedig odaérsz, ne bámészkodj összevissza a szobában; az legyen az első dolgod, hogy illedelmesen jó reggelt kívánj!" Piroska anyja tehát tisztában van vele: Piroska hajlamos rá, hogy letérjen a járt útról, és hogy "összevissza bámészkodjék", azaz a felnőttek titkai után kutasson. (237-238)


Piroska tehát olyan gyermek, aki nagyon is szembekerült már a serdülőkor problémáival, de érzelmileg még nem érett meg rá, hogy úrrá legyen rajtuk [...] (238-239)
A Piroskát fenyegető veszély saját bimbózó szexualitása, melyhez érzelmileg még nem eléggé érett. Ha valaki lelkileg már elég érett rá, hogy szexuális tapasztalatokat szerezzen, az úrrá lesz a helyzeten, és e tapasztalatok segítik a fejlődésben. De az idő előtt ébredő szexualitás hatásában regresszív: felébreszti bennünk mindazt, ami primitív, és azzal fenyeget, hogy elnyel bennünket. (241)


Piroska alakja mindenki számára vonzó: erényes ugyan, de azért kísértésbe esik, története azzal a tanulsággal szolgál, hogy bármilyen szép dolognak tűnjék is, ha az ember mindenkiről jó szándékot feltételez, e jóhiszeműség azzal a veszéllyel jár, hogy tőrbe csalnak bennünket. Ha nem lenne bennünk valami, ami vonzódik a nagy, gonosz farkashoz, akkor nem lenne hatalma fölöttünk. Ezért igen fontos ugyan, hogy megértsük, milyen is a farkas voltaképpen, de még ennél is fontosabb, hogy kiderítsük, mi teszi vonzóvá a mi számunkra. Bármilyen rokonszenves tulajdonság is a naivitás, veszélyes dolog, ha valaki egész élete során naiv marad. (239-240)

A fentiekből látszik, hogy a klasszikus mesék a gyerekek nevelésének alapvető eszközei, mert nemcsak egy életre szóló útravalót adnak nekik, hanem felkészítik őket a rájuk leselkedő veszélyekre is.


Próbáljuk meg ezek után tömören összefoglalni a tudatos médiahasználat főbb összetevőit:

  1. az elmerülés, a mértéktelenség elkerülése
  2. biztonságos internethasználat
  3. védelem a káros tartalmakkal szemben
  4. óvatosságra nevelés a Netes kommunikáció során
  5. segítségkérés


Tudatos médiahasználatra törekvés: az elmerülés, a mértéktelenség elkerülése

Az internet tele van kincsekkel, de mértéktelen használata könnyen magával ragadja, "beszippantja" a felhasználót (mint Piroskát a virágos rét, amikor szinte "elmerül" az erdei környezet és a virágok szépségében). Ha ez szokássá válik, könnyen internetfüggőség, ill. mobilfüggőség alakul ki, amikor "a telefonok hatására az ADHD, az OCD és egyéb pszichiátriai betegségek tünetei jelentkeznek rajtunk" (Larry Rosent idézi Price 2018: 136).

Előbbire példa egy olyan tanuló, aki képtelen fegyelmezni magát, és nem képes hosszabb időn keresztül figyelni a tanárra; utóbbira pedig egy olyan fiatal, aki minden szabad percében agresszív és rendszerint dallamtalan "zenét" hallgat elviselhetetlen hangerőn.

Néhány tipp ennek a hatásnak a mérséklésére:

Az ún. multitasking az információs társadalom mítosza. Amikor valaki látszólag egyszerre több dologgal foglalkozik ("száz dolgot csinál egyszerre"), akkor valójában csapong a különböző tevékenységek között, ezzel megosztja a figyelmét és lehetelenné teszi, hogy egy dologra koncentráljon.

Egy 2010-es vizsgálat szerint azok, "akik úgy gondolták magukról, hogy bravúrosan teljesítenek a multitasking terén, valójában a leggyengébb teljesítményt nyújtották. A magukat legjobbnak gondoló notórius multitaskerek több hibát ejtettek, kevesebbre emlékeztek, és hosszabb idő alatt oldották meg a koncentrációt igénylő feladatokat, mint akik úgy nyilatkoztak, hogy ritkán végeznek több feladatot párhuzamosan" (Taylor 2016: 126-127).



Tudatos médiahasználatra törekvés: biztonság

A gyerekeknek főként az ismert, biztonságos weboldalakat, ill. webszolgáltatásokat lenne szabad használni. (vö. "Aztán szépen, rendesen menj, ne szaladgálj le az útról" mondja az anyukája Piroskának; Piroska és a farkas)



Tudatos médiahasználatra törekvés: védelem, óvatosság, segítség

A közösségi hálózatokat csak egy bizonyos kor felett szabad használni.

Például a Facebook esetén a regisztráció korhatára 13 év (vö. a "félelmetes tűzszerszámot", a gyufát Móni manó csak 10 éves korában kaphatja meg Pereputy papától; Kukucsmanó a tűzoltó).



Az IKT "sötét oldala"

további információk:
Digitális forradalom (2019-02-21)
Digitális kultúra (2019-02-10)
Információs társadalom (2018-02-03)
Közösségi média (2018-02-26)
Facebook (2018-02-26)
Instagram (2018-02-26)
Köznevelés (2019-02-10)
Elektronikus Információszolgáltatás (2019-02-10)
Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (2019-02-10)
Office 365 tanulóknak, hallgatóknak, tanároknak (2019-02-10)
Nyílt forráskódú szoftver (2019-02-10)
E-kereskedelem (2018-02-21)
Hosszú farok (2018-02-21)
eBay (2018-02-21)
Vatera.hu (2018-02-21)
A világháló új veszélyei (2022-02-10)
A világháló új veszélyei (2022-02-10)
Gyerek a neten (2022-02-13)



Tartalom
Boda István, 2022.