Szoftver. Az operációs rendszer


Szoftver rétegek

A számítógépen működő szoftver réteges szerkezetű.

A fontosabb szoftver rétegek:


Segédprogramok és/vagy rendszerközeli programok

Néhány fontosabb segédprogram:


Internetes alkalmazások

Néhány fontosabb internetes alkalmazás:


Otthoni, irodai és munkahelyi alkalmazások (pl. MS Office)

Néhány, a mindennapi vagy munkahelyi számítógépes tevékenység során használható alkalmazás:


Az operációs rendszer fogalma és főbb funkciói

Az operációs rendszer (operating system, OS) a számítógépet működtető program, ill. programrendszer.

Az operációs rendszer legfontosabb feladatai (főbb funkciói):


Az operációs rendszer főbb komponensei

Egy operációs rendszer főbb komponensei:


Az operációs rendszerek csoportosítása

Az operációs rendszereket többféleképpen csoportosíthatjuk. Például beszélhetünk

Lássunk néhány példát a különböző típusú operációs rendszerekre:

egyfeladatos többfeladatos (multitasking)
egyfelhasználós DOS WINDOWS 3x, 9x
többfelhasználós (multiuser) UNIX; LINUX
MS WINDOWS NT, XP, 7, 10
Az MS Windows operációs rendszer újabb változatai grafikus felülettel rendelkeznek, többfelhasználósak és multiprogramozottak.

Szoftver rétegek

A számítógépen működő szoftver réteges szerkezetű. A legfontosabb szoftver rétegek (a teljesség igénye nélkül):

további információk:
Operációs rendszer (2021-05-01)
Windows 10 (2021-05-01)
List of utility software (2021-05-01)
List of Microsoft Windows components (2021-05-01)


Operációs rendszer

Az operációs rendszer a számítógépet működtető program, ill. programrendszer ("programok összessége"), amely
– a számítógép elindulásakor betöltődik a számítógép memóriájába, és onnantól kezdve folyamatosan fut,
– felügyeli és vezérli a számítógépen futó valamennyi folyamatot (rendszerprogramokat, alkalmazói programokat stb.),
– elosztja a hardver és szoftver erőforrásokat, és összehangolja a működésüket, és
– kapcsolatot létesít a számítógépet alkotó hardver és szoftver elemek, valamint a számítógép felhasználói között.

Az operációs rendszer legfontosabb feladatai:

Az operációs rendszereket többféleképpen csoportosíthatjuk. Például beszélhetünk
– szöveges (karakteres, parancssoros) vagy grafikus felhasználói felülettel (GUI) rendelkező operációs rendszerekről;
– egyfeladatos vagy többfelhasználós operációs rendszerekről (és ha több számítógép vagy terminál kapcsolódik egy számítógéphez, hálózati operációs rendszerekről);
– kötegelt működésű vagy közvetlenül (valós időben, interaktívan) hozzáférhető operációs rendszerekről; és
– egyfeladatos vagy multiprogramozott, többfeladatos operációs rendszerekről.

Példák különböző típusú operációs rendszerekre
egyfeladatos többfeladatos (multitasking)
egyfelhasználós DOS WINDOWS 3x, 9x
többfelhasználós (multiuser) UNIX; LINUX; WINDOWS NT, XP stb.

A Windows operációs rendszer újabb változatai grafikus felülettel rendelkeznek, többfelhasználósak és multiprogramozottak.

további információk:
Operációs rendszer (2021-05-01)
Az operációs rendszer (2021-05-01)
Sallai András: Operációs rendszerek (2021-05-01)


Gyakorlati feladat

A tesztfeladat teljes megoldásához az alábbi lépések szükségesek:

  1. Hozzon létre egy megadott nevű tesztkönyvtárat, és ebben dolgozzon.
  2. Készítsen IrfanView használatával egy 500x500-as méretű kezdőképet, amelyen középre igazítva a 'RoboMind kalandok' cím szerepel, alatta pedig jobbra igazítva a saját neve. A kép egy kiválasztott helyén helyezzen el torzításmentesen egy 200 képpont magasságú díszítő képet is (az internetről letöltve és bemásolva a kép egy kijelölt részére). [vid001.bmp]
  3. Készítsen el a RoboMind használatával egy megadott programot.
  4. Nagyítsa ki a robotot, készítsen róla egy képernyőképet, és vágjon ki a robotról egy 500x500-as méretű képet. [vid002.bmp]
  5. Hajtson végre a robotképen 4 tetszőleges effektust (pl. eltorzítva a robotot, átszínezve stb.), és mentse egyenként a képeket. [vid003.bmp, ..., vid006.bmp]
  6. Hajtsa végre az elkészült RoboMind programot lépésenként és készítsen néhány kiválasztott lépésről képernyőképeket (min. 5 képet). Minden képernyőképből vágjon ki lehetőleg _ugyanabban a pozícióban_ egy 500x500-as méretű képet és mentse egyenként ezeket. [vid007.bmp, ..., vid011.bmp]
  7. Az utolsó képen (vid0011.bmp)
    – adjon meg egy 480x480-as kijelölést a kép közepén, az x=10 és y=10 kezdőpozícióban (SHIFT C),
    – állítsa be a kijelölést a képnek (CTRL Y),
    nagyítsa fel a kapott képet 500x500-as méretre (CTRL R),
    – és mentse el a felnagyított képet (vid0012.bmp).
    Ugyanezeket a műveleteket megismételve készítsen még négy további képet. [vid012.bmp, ..., vid016.bmp]
  8. A VirtualDub használatával
    – töltse be az elkészített képeket (File/Open video file..., majd a fájltípusnál Image sequence kiválasztása után),
    – állítson be 5 képkocka/másodperc lejátszási sebességet (Video/Frame Rate..., majd a Change frame rate to (fps) menüpontban 5 beállításával),
    – hozzon létre ("exportáljon") egy animált gif videót a készített vid001.bmp (vid002.bmp, ..., vid016.bmp) nevű 500x500-as méretű képkockákból a korábban létrehozott tesztkönyvtárban (robot.gif).
  9. Játssza le a robot.gif videót az IrfanView segítségével.

Tartalom
Boda István, 2018-2022.